În șirul de comentarii la ultimul meu articol (Cine ni-s
frații?! Rușii sau românii?), am „descoperit” următoarea întrebare: Care este
legătura dintre identitate și bunăstare? Trebuie să recunosc că este o
întrebare cam dificilă, dar în rândurile de mai jos voi încerca totuși să ofer
câteva răspunsuri. De vreme ce între lipsa de identitate a conaționalilor
noștri și sărăcie există o strânsă legătură, la fel, cred eu, există o
conexiune și între identitate și bunăstare.
A ști cu exactitate cine ești și a te numi într-un anume
fel, fie român, fie rus sau moldovean, îți poate oare asigura bunăstarea?
…
Milioane de români, care știu cine sunt, care nu au fost
atinși sub nici o formă de dezastruoasele efecte ale crizei identitare, și-au
părăsit vetrele ca să-și caute norocul în alte părți ale pământului.
Lituanienii și letonii au invadat Occidentul. Ba chiar și portughezii, popor
distinct în lume, au plecat într-un număr foarte mare peste hotare. Când vine
vorba de joburi mai bine plătite, de pace, de respect față de individ, foarte
mulți își îndreaptă nu doar privirea, ci și mersul anume spre acel meleag.
Oricât de patriot, oricât de fidel ai fi identității tale, vine o vreme când
ispita-ți de a pleca devine mai puternică decât convingerea de a rămâne.
Acum să revenim la problemele noastre. Vechile probleme.
Ruși, găgăuzi, bulgari, ucraineni, rromi, români, moldoveni… Lume puțină, nații
multe. Unele nații sunt reale, altele, de fapt una – inventată.
Adepții moldovenismului, creații nefericite ale
politicienilor de ieri și de azi, reprezintă una dintre cele mai neplăcute
probleme ale Basarabiei. Ei își spun moldoveni și susțin că vorbesc
moldovenește. Dar moldoveneasca vorbită de ei sună la fel ca limba română. Oare
ei știu că în moldoveneasca creată de „lingviștii” de odinioară, cravatei i se
spune gâtlejnic, deșteptătorului – trezîlnic, sufrageriei – mâncătorie?! Etc.
De-ar fi vorbit în acest mod, i-aș fi crezut pe cuvânt că sunt moldoveni
înnăscuți, care gândesc moldovenește, care respiră și mănâncă moldovenește,
care fac dragoste moldovenește ș.a.m.d.
Tot ei, aceiași adepți ai moldovenismului sunt, în mare
parte, împotriva integrării R. Moldova în UE. Ei cred în Rusia, în urși și
mlaștini, în aurore boreale, în tundre și morse. A te numi moldovean, înseamnă
a fi prorus sau, în cel mai fericit caz, antieuropean.
Din cauza lor Moldova a căzut în hău. Din cauza lui
Voronin, lui Mișin, lui Dodon, lui Stepaniuc, lui Lupu și mulți alții alde ei,
care au îmbolnăvit grav o parte a societății noastre, am ajuns să ne mâncăm
unii pe alții, să ne încăierăm verbal.
În timp ce noi, poporul, sărac și înfometat, încălțat în
galoși și cu bărbiile înfipte în coada furcii, ne certăm neștiind ce limbă
vorbim, cine suntem, ei, politicienii, fură. Și bănci, și aeroporturi…
Moldovenismul a distrus, a stricat, a îndobitocit acest
popor. Moldovenismul este calea sigură de a menține RM în sfera de influență
rusească, iar Rusia nu are nici un interes ca noi să progresăm, să ne dezvoltăm
din punct de vedere economic. Ucraina a înțeles acest lucru. Georgia la fel.
Multe alte țări au înțeles. Oare noi suntem cei mai proști?!
În timp ce noi ne certăm, iar politicienii fură tot ce
mai prezintă valoare pe plaiul acesta, satele Moldovei dispar unul câte unul de
pe hartă, iar oamenii mor de foame.
Cu o identitate creată artificial, la care mulți nu vor
să renunțe nici în ruptul capului, noi nu facem decât să ne autodistrugem, să
ne băgăm benevol sub papucul Rusiei, să ne tragem țărâna deasupra mormântului.
Când cu mic, cu mare, vom înțelege cu adevărat cine
suntem, renunțând la moldovenismul trivial, care ne-a fost impus de către
predecesorii noștri, nu din motive raționale, ci pentru a ne îndepărta de
originile noastre, de ceea ce suntem noi în realitate, abia atunci vom trece la
o nouă etapă de dezvoltare. Un popor divizat, nu prea are șanse să se dezvolte.
Dimpotrivă. Divizare înseamnă sinucidere.
Noi vorbim românește și, pentru că vorbim așa, înseamnă
că suntem români.
Oare de câtă minte ar avea nevoie un om ca să-și dea
seama de acest lucru?!
În Elveția unde neamțul este neamț, francezul – francez,
iar italianul – italian, unde fiecare cetățean își cunoaște locul și
îndatoririle, unde fiecare știe ce vrea, la ce aspiră, și aleșii poporului știu
exact ce au de făcut, care le sunt sarcinile.
La noi, unde vorbitorii aceleiași limbi se ceartă
neștiind cum s-o numească, unde o parte a locuitorilor vor în UE, altă parte în
Uniunea Rusia-Belarus sau în Turcia, politicienii habar nu au ca anume să ofere
poporului. Derutat și el, asemenea nouă, nu-i rămâne decât să se apuce de
furat. Oricum, noi suntem destul de preocupați de „marile” probleme
lingvistice, încât să ne pese de „puținul” pe care îl fură ei, aleșii
poporului.
Trebuie, trebuie, trebuie și iar trebuie să rezolvăm disensiunile
legate de identitate. Atunci și numai atunci, noi, cetățenii, având scopuri și
convingeri asemănătoare, vom reuși să punem o presiune mult mai mare asupra
actorilor politici. Numai în acest mod îi vom responsabiliza. Numai așa vom
reuși să le cerem socoteală, să-i punem la zid, să-i taxăm de hoție când va fi
cazul etc.
Într-o societate lovită de o profundă criză identitară,
într-o societate divizată și slăbită de interminabilele discuții legate de
limbă, lichelele, adică politicienii mizerabili, se înmulțesc ca ciupercile
după ploaie.
Pe de altă parte însă, într-o societate sănătoasă, unită,
politicienii de putregai nu vor mai avea loc.
Este logic, nu?!
Numai așa vom progresa.
Numai așa.
No comments:
Post a Comment